Від конструювання в ДНЗ до робототехніки
Конструювання (з латини constrruere) — це процес створення моделі, побудови об’єктів та приведення у певний порядок, взаєморозміщення їхніх частин, елементів.
Конструювання належить до продуктивних видів діяльності, оскільки спрямоване на отримання певного продукту. На заняттях з конструювання дошкільники вчаться планувати майбутню діяльність, аналізувати та контролювати власні дії, виправляти помилки, робити висновки. У процесі такої роботи у дітей розвиваються рухи рук, дрібна моторика пальців, зорово-моторні координації, цілеспрямовані дії з предметами на основі тактильного та зорового сприйняття, окомір та перцептивно-рухова пам’ять.
Під дитячим конструюванням традиційно розуміють створення різноманітних конструкцій і моделей з будівельних матеріалів і деталей конструкторів різних видів, виготовлення виробів з паперу, картону, природного та залишкового матеріалу.
У процесі конструювання розв’язуються такі основні завдання:
- формується уявлення про елементи різних конструкторів та будівельних матеріалів;
- формується уміння аналізувати споруду, виріб, схему, малюнок;
- формується вміння розділяти складну форму на складові частини та навпаки — з простих форм складати складні споруди;
- формується вміння будувати споруду за заданими умовами (зразок, модель, вказівки тощо) та навпаки — робити графічне зображення до запропонованої моделі;
- засвоюються сенсорні еталони (розмір, форма, колір, просторова характеристика);
- формуються навички просторової орієнтації;
- розвивається зорово-рухова координація;
- розвивається дрібна моторика рук;
- формується вміння створювати художній образ;
- формується художній смак у процесі оформлення конструкцій;
- розвивається мовлення дітей.
Робота з будівельним матеріалом. За допомогою кубиків, цеглинок, пластин тощо діти вчаться різним способам з'єднання окремих деталей та використовують виявлені властивості об'єктів у конструюванні, т. б. у "фундамент" споруди треба класти більшу цеглинку, бо мала цеглинка "не витримає" будинок. Крім того, активізується мовлення дітей у процесі створення.
Вироби з паперу - простий і цікавий спосіб захопити дітей на деякий час.Крім того, такі вироби розвивають дрібну моторику дітей, вчать їх діяти поетапно, підбирати кольори і робити щось своїми руками.
Природа-невичерпне джерело різних матеріалів, з яких можна зробити безліч чудових поробок. Покажіть дитині наскільки багата природа: каштани, шишки, жолуді- восени; мушлі, квіти, палички- влітку та навесні.
Конструювання з викидного матеріалу. Під викидним матеріалом розуміють ті
предмети, які втратили своє побутове призначення (різне упакування, коробки, флакони
тощо), та залишки матеріалів. У грі з цими матеріалами діти набувають практичного і
життєвого досвіду, у них розвивається прагнення до творчості, раціональне та економне
ставлення до речей. Розглядаючи різні речі, які потрапили до рук, дитина розмірковує: що це
за річ або залишки від неї; яке її колишнє призначення; як її можна використати зараз.
Згодом дошкільнята усвідомлюють, що додавши вигадки й фантазії, можна дати "нове
життя" старій, але улюбленій речі, що втратила своє побутове призначення.
Діти дорослішають. З часом підвищується і рівень набутих у садочку знань, умінь та навичок. У школі їх можна зацікавити робототехнікою. Робототехніка – це прикладна наука, що займається проектуванням, розробкою, будівництвом, експлуатацією та використанням роботів та робототехнічних систем. Ця наука об’єднує програмування, алгоритміку, логіку, механіку, математику, проектування та фізику. Створюючи щось цікаве та незвичайне, дитина не тільки розвиває творчі здібності, але й підтягує рівень знань з точних наук.
Сьогодні у світі проводять багато фестивалів робототехніки, на яких діти презентують свої розробки та конструкції. І це не просто рОботи, якими можна милуватись, це готові проекти, які можуть посприяти вирішенню багатьох проблем людства. Наприклад, діти можуть представити роботів для прибирання чи сортування сміття.
Чому вивчення робототехніки важливе:
1. Дитина вчиться створювати робота з дрібних деталей, між якими існує логіка. Також аналізує важливість кожної деталі, оцінює роль у будівництві, вчиться заміняти її або ж доповнювати.
2. Коли учень працює та експериментує з технікою, це сприяє розвитку творчого потенціалу, вмінню знаходити правильні рішення у непередбачених ситуаціях.
3. Заняття робототехнікою сприяють розвитку інтелекту, пам’яті, уваги та фантазії.
4. Проектуючи об’єкт, дитина розвиває критичне, точне, логічне та інженерне мислення.
5. Під час робототехніки учні ПРАКТИЧНО застосовують знання точних наук. Наприклад, розраховують радіус повороту робота чи проектують архітектурні споруди в мініатюрі.
6. Залишити проект на стадії розвитку – це не про заняття робототехнікою. Діти розвивають ще одну важливу навичку – завжди доводити справу до кінця.
7. Дитина ще в школі може розвиватись у професії, яка не тільки престижна у світі, але дуже цікава та може сприяти вирішенню важливих проблем людства.